Over Sûnenz
Sûnenz is hét centrum
om gezond en vitaal ouder te worden
dansend ouder echtpaar sunenz

Binnenkijken met Thijs Wolzak

Van 2 april tot 30 mei 2019 exposeert Thijs Wolzak in Sûnenz/ZuidOostZorg in Drachten. Wolzak heeft van september 2011 tot januari 2018 248 keer Nederlanders in hun interieur gefotografeerd. De fotoserie Binnenkijken maakte hij voor NRC Handelsblad en heeft onlangs in het Design museum in Den Bosch gehangen en nu bij Sûnenz/ZuidOostZorg in Drachten.

 

Een logische keuze bij inrichten huis

Tijdens het fotograferen van kwam Wolzak veel mensen thuis. Tijdens zijn bezoeken was hij vaak sprakeloos: hij zag hoe ver mensen gaan in het construeren van een thuis, het inrichten van de eigen woonplek, het bouwen van hun nest. Wat voor de kijker regelmatig verbazingwekkend of zelfs absurd is, is voor deze bewoners vanzelfsprekend, de enige logische keuze.


Wat is voor u thuis?

Sûnenz/ZuidOostZorg wil in haar tentoonstellingen maatschappelijke onderwerpen ter sprake brengen. “En waar is deze groter dan in onze meest intieme leefomgeving; de eigen woning,” aldus Alie Lucas coördinator kunst Sûnenz en ZuidOostZorg. Via deze tentoonstelling willen we bezoekers stimuleren om niet alleen na te denken over andermans interieur, maar ook over de keuzes en motieven van uw eigen woonomgeving. Wat is voor u een thuis?”

 

Expositie Binnenkijken

23 foto's worden in groot formaat 1.20-1.60 cm geëxposeerd. Als bezoeker krijg je het gevoel in de deuropening van een huis te staan, alsof je er zo binnen kunt lopen, je wordt er als het ware ingetrokken. In de vorm van audioportretten gemaakt door Romanee Rodriguez - die bezoekers via een headset tot zich kunnen nemen - komen de bewoners zelf aan het woord, zij vertellen hun eigen verhaal.

 

Thijs Wolzak

Thijs Wolzak (1965) werkt vanaf 1988 -in opdracht en in vrije projecten- aan een steeds verder uitdijende verzameling beelden. Hoewel hij zich bedient van alle middelen die het hem mogelijk maken zijn beelden van linksboven tot rechtsonder te controleren, werkt hij vanuit een documentaire opvatting. Zijn beelden zijn op te vatten als visualiseringen van ontmoetingen: met een persoon, met een plek, of met een object. Het zijn in de regel complexe vertellingen, met een sterke nadruk op de context van het eigenlijke onderwerp. Wolzak’s aanpak past in de school van de geënsceneerde documentaire fotografie.

 

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.